Olen töissä Haaga-Helia ammatillisessa opettajakorkeakoulussa yliopettajana. Toimin kouluttajana, tutkijana ja asiantuntijana erilaisissa kestävää kehitystä edistävissä kansallisissa ja kansainvälisissä toteutuksissa. Valmistuin filosofian tohtoriksi vuonna 2016 Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokselta. Väitöskirjassani tarkastelin kestävän kehityksen käsitteen tulkintaa koulutusta koskevassa keskustelussa.
Keskeiset tutkimusintressini ovat: kestävyystiede (Sustainability science), kestävää kehitystä edistävä kasvatus (Education for Sustainable Development), tulevaisuuden ammatillinen osaaminen
Avainsanat: kestävä tulevaisuus, kestävyysosaaminen, taloudellinen kestävyys, kestävä kehitys ja vastuullisuus koulutuksessa
Yliopettaja
Haaga-Helia, Ammatillinen opettajakorkeakoulu
FT
Jäsen
jani.siirila(at)haaga-helia.fi
Siirilä, J., Surikova, S. Margeviča-Grinberga, I. & Pigozne, T. (2022). A Needs Analysis for Embedding Sustainable Finance Competences into Vocational Business Education in the Baltic Region. Journal of Education Culture and Society, 13(2), 185–204.
Siirilä, J., Mäki, K. & Kinnari, H. (2021). Jatkuva oppiminen oppilaitosten ulkopuolella – yhteisiä tulkintoja ja merkityksiä rakentamassa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23(2).
Salonen, A. & Siirilä, J. (2019). Transformative pedagogies for sustainable development. Teoksessa Leal Filho, W. (toim.) Encyclopedia of sustainability in higher education. Cham: Springer.
Salonen, A.O., Siirilä, J. & Valtonen, M. (2018). Sustainable living in Finland: Combating climate change in everyday life. Sustainability 10(1), 104.
Siirilä, J. (2016). Tulkintoja kestävän kehityksen käsitteestä YK:n kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen teemavuosikymmenen 2005–2014 yhteydessä. University of Helsinki, Faculty of Behavioural Sciences, Department of Teacher Education, Tutkimuksia 378.